luzmila.reismee.nl

Nazca Lines

Nazca lines:

Vrijdagmorgen werden we al om 7 uur ‘s morgens opgehaald, om naar de lokale airport van Nazca te rijden. Van te voren kunnen ze niet aangeven hoe laat je precies gaat vliegen, hoe eerder je je aanmeld hoe sneller je aan de beurt bent. Bovendien speelt het zicht een belangrijke factor. Zolang er geen heldere lucht is, wordt er niet opgestegen.

De maatschappij waar wij meegingen heeft vliegtuigen waarin 4 gasten meekunnen, de piloot en de co-piloot. De groep zou dus zowiezo opgesplitst worden.

In de eerste groep zaten Melinda, Mariette, Ruth en ik. Het was een prachtige ervaring. Je vliegt ongeveer 35 minuten en je ziet dan de 10 belangrijkste tekeningen: de aap, de astronaut, de toucan, de condor, de hond, de kolibrie en nog andere lijnen. De vlucht wordt zo professioneel verzorgt, dat elke tekening van beide kanten wordt bekeken, maakt dus niet uit aan welke kant van het vliegtuig je zit.

Na onze vlucht moesten we wachten op Maarten en Marita die met de 2de vlucht meegingen. Tijdens het wachten hebben we een heerlijke massage genomen bij een een wat oudere indiaanse man (zie foto).

Na de Nazca lijnen, heeft de gids ons gebracht naar Meneer Tobi (zie foto). Meneer Tobi maakt aardewerk potten met de originele Nazca tekeningen. Hij komt uit een gezin van 8 kinderen, waarbij het werk van generatie op generatie is overgedragen. Een man met humor, die aardig wat Nederlandse woorden kent, en geen simpele woorden, woorden als: tuitje, grijs, gaatje, brug. Erg funny.

Hierna zijn we gebracht naar een plek waar het oude irrigatie systeem van de Inca's te zien is. Dit systeem is zeer ingineus, hier kan je zien hoe ver de Inka's waren in hun architectuur en ingineurs kwaliteiten. Het zijn putten met ogen, die diep onder de grond lopen en met elkaar verbonden zijn (zie foto). We kregen uitleg van een meneer die met trots vertelde dat hij in een Amerkaans boek staat, waarbij verteld wordt dat hij de putten 1 keer per jaar schoonmaakt. Hij kruipt dan onder de grond van put naar put.

Vanmiddag rijden we naar Paracas om morgen een bezoek te brengen aan Las Islas Ballestas.

Blijf ons volgen!!!!