luzmila.reismee.nl

Het begin van een verre reis

In april 2014 werd ik door Hennah gevraagd of ik als bestuurslid van Stichting The Backlot mee wilde naar de jaarlijkse bijeenkomst van alle jeugdjournaals over de hele wereld, dit jaar gehouden in Kathmandu – Nepal.

Daar zeg je geen nee tegen. Zo een gelegenheid krijg je niet iedere dag geboden.

Ik hou van reizen, wil zoveel zien, maar Kathmandu stond niet op mijn lijstje. Tibet daarentegen wel, maar Kathmandu was niet in mij opgekomen.

Nepal, het land tussen China en India, met meer dan 26 miljoen inwoners, ken ik alleen als het land waar Ruben del Prado nu woont.

Net zo ver als het klinkt, net zo ver ligt het ook!

Dag 1 – Vertrek uit Paramaribo met bestemming Amsterdam

Donderdag 13 november, op Pancho’s verjaardag, vertrekken Hennah en ik richting Amsterdam.

De reis is compleet verzorgd. We worden opgehaald en naar ons hotel gereden: Hampshire Hotel, aan de Plantage Middenweg tegenover Artis, waar we zullen overnachten.

Ieder ons eigen programma op deze vrijdag in Amsterdam.

Ben blij dat ik in die ene dag bijna iedereen heb gezien die ik graag wilde zien.

Mijn dag was goed gevuld. Francisco heeft me opgehaald bij het hotel, waarna we heerlijk zijn gaan dimsummen met Berta. Nog even in Stadshart in Amstelveen gewandeld. Vanuit Amstelveen naar Hoofddorp bij Eric Robles op verjaring. Gezellig dat ik dat ook even kon meemaken, lieve old friends ontmoet. Na mijn bezoekje Hoofddorp, terug gereden naar Amsterdam om te gaan uiteten met Berta, Claudia en Regine. Heerlijke afsluiting van mijn dagje Nederland. De avond was compleet toen aan het einde Carla, Germaine, Gideon, Cyrille, Elly en Willem ons kwamen joinen na hun avonds Zwanenmeer Ballet.

By the way, Woo Bros waar ik heb gegeten is een aanrader!! Bij het Waterlooplein.

Dag 2 – Vertrek uit Amsterdam met eindbestemming Nepal

De ochtend begon niet zo best. Hennah dacht dat we om 08:15 opgehaald zouden worden door de taxi. Toen we de taxi om half 9 nog niet zagen, zijn we toch maar weer gaan opzoeken hoe laat we precies opgehaald zouden worden. En ja hoor, 09:30

En dat terwijl we beiden heel laat naar bed gingen en elke extra seconde slaap goed konden gebruiken. Gelukkig konden we erom lachen en hebben we onze tijd goed kunnen besteden.

Het uurtje was zo om.

Een vriendelijke taxi chauffeur van 26 jaar, kwam precies op tijd. Daar gingen we, in een grote bus, met z’n 2tjes. Erg lux dus. Maar eerst een snelle stop op de Middenweg zelf zodat Hennah de 2 schattige kleindochters van Eddy even een brasa kon geven.

Inchecken ging vlot en Mukke stond al op ons te wachten. Ook Germaine kwam nog even gezellig met ons zitten en ons uitzwaaien.

De lange reis kon beginnen.

Alsof we beide in denial waren, hadden we geen van beide goed gekeken hoe lang we zouden vliegen. Gelukkig maar, anders waren we misschien nog van gedachte veranderd!

Amsterdam naar Guangzhou: 10 uren en 50 minuten.

Guangzhou naar Kathmandu: 5 uren.

Bovendien een tijdsverschil met Suriname van 8,5 uur.

Helemaal gaar kwamen we aan in Kathmandu op zondag 16 november, nadat we op donderdag 13 november uit huis vertrokken waren. Je kan dus begrijpen dat we niet veel gedaan hebben op deze dag.

Bij aankomst op de airport van Kathmandu was eigenlijk al duidelijk hoe het toegaat in deze stad. Chaotische lange rijen voor het visum, dat je hier lokaal moet aanvragen. 1 Rij om te betalen en dan naar de volgende rij om je visum in je paspoort te krijgen. Even een kleine oponthoud, jawel, ook hier is men bewust van ebola! Hennah heeft nl een Zimbabwe visum in haar paspoort. Weliswaar een visum uit 2013, maar toch rede voor de douane om er een punt van te maken. Al zei hij dat het om iets heel anders ging, we wisten het wel zeker: ebola syndroom heerst ook in Kathmandu. En natuurlijk terecht.

Ons hotel, Hotel Annapurna, ligt midden in het centrum. Qua kilometers niet ver van de airport, echter vanwege het chaotische verkeer, heeft de rit ongeveer 45 minuten geduurd.

Net als in Suriname, is er hier linksverkeer. Veel motorfietsen rijden rond. Het verkeer is een ware chaos. Wel overal, op bijna iedere hoek, een politieagent die het verkeer regelt.

Morgen, maandag, start de summit! Vier dagen lang.

Reacties

Reacties

Sharlene

Nou, volgens mij is het tot nu toe prima gegaan.
En toch heb ik wel een brandende vraag, want hoezo weet je dat de taxichauffeur 26 jaar is??? Hmmmm....

Anywaysss! heel veel succes tijdens de summit! We gaan weer voor de eerste prijs!

anne

Thanks Luzmila! Ik kijk uit naar je volgende reportage! Veel plezier en maak veel foto's zodat we ook kunnen mee genieten!

arlien

Leuk om eea te lezen en was leuk je ff hier thuis te hebben. Je info over de reis laat me terugdenken aan mijn china/india reis m.n. hoe jullie op de airport opgewacht werden en je beschrijving over het verkeer... Enjoy en maak veel pics!

Mimi

Leuk je eerste ervaringen van je verre trip te lezen.
Lijkt mij erg interessant.Kijk uit naar het ver volg.
Succes

Astrid

Ladies, dat wordt spannend.
Yes! fasten your seat belt. Ik reis met jullie mee dat gevoel krijg ik bij deze beschrijving bij de start van jullie nieuw avontuur. Go for it girls, have a save trip and succes!

Diana

Net terug van een 3 weken reis in China en direct op deze manier met jullie meereizen naar Kathmandu. Leuk mang. Ik kijk uit naar de stories en foto.s.

rose

Leuke verhalen en foto's!
En natuurlijk blijf ik jullie volgen...
Geniet van jullie reis dan doen ik dat ook.

Carolyn

Leuk!! Ik blijf de avonturen op de voet volgen. En de hartelijkkkke groetjes aan alle vrienden van Freevoice!

Hennah

Heb ik gedaan Carol. Iedereen is er en je weet de eerste dag is het formeel maar na het welkomsdiner......

Manita

Ha Luz,

Leuk om met jullie mee te mogen reizen????! Ik kijk al uit naar het vervolg, veel plezier!

Manita

Hmm, die vraagtekens moeten een smiley voorstellen hoor, pff

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!