luzmila.reismee.nl

Maandag tot en met woensdag in Kathmandu

Maandag 17 november

In mijn vorig verslag had ik het over dag 1 en dag 2. In werkelijkheid moet het zijn:

dag 1 en dag 3, want dag 2 hebben we overgeslagen. Dag 2 was somewhere tussen Amsterdam en China, ergens in de lucht. We vertrokken vroeg in de middag uit Amsterdam, 12:30, en bij aankomst in China was het alweer de volgende dag, zoveel uren verder.

Ik haal dit nog even aan, want tot nu toe voelen we dat we een dag hebben overgeslagen. Jetlag in de ergste vorm!

Zelf heb ik nooit last van jetlag, maar dit was net een beetje too much.

Maandag is de Wadada News For Kids summit gestart in het Annapurna Hotel in het centrum van Kathmandu. De summit duurt tot en met donderdag 20 november.

Na de officiele opening door de Minister van Informatie, de groepsfoto en “high tea” begon de werkelijke summit. Elke dag zullen een paar landen een presentatie houden over hun “jeugdjournaal”, zijn er workshops en presentaties.

Maandagmiddag brachten we een bezoek aan het lokaal TV station Naya Pusta. Het gebouw van dit tv/radio station is smal en heeft 5 verdiepingen. Het mooie was dat je naar de rooftop kon en vandaaruit een mooi uitzicht op Kathmandu hebt. Vandaaruit zijn we vertrokken naar een restaurant in Thamel, een wijk in Kathmandu, waar er lokaal eten werd geserveerd. Allemaal kleine hapjes (bijna net tapas) en ook de lokale “palm” (80% alcohol en net tequila in 1 teug naar binnen werken). De groep werd steeds vrolijker!

Het eten in Nepal valt ons erg tegen. Het is niet echt smakelijk, veel roti, masala en daal, maar dan niet zo smakelijk als bij ons in Suriname.

Al bij al een volle eerste dag. We waren rond half 11 weer in het hotel.

Op dag 2 van de summit, dinsdag 18 november, hadden we een vrije avond. Al vanaf Suriname hadden we die avond gereserveerd voor Ruben del Prado en Masood. We hebben genoten van een heerlijke avond thuis bij de heren, met lekkere sushi en rode wijn naast de open haard.

Ja, de open haard. De temperatuur overdag is rond de 24 graden, maar ’s avonds koelt het af en daalt de temperatuur naar 8 a 10 graden.

Woensdag, 19 november, was een korte werkdag. Na een de presentaties en een workshop vertrokken we per bus richting Bhaktapur. Bhaktapur is een oude stad, ongeveer 8 kilometer van Kathmandu verwijderd. De bevolking daar bestaat voornamelijk uit boeren en pottenbakkers. Er is een grote tempel en winkelstraatjes waar er souveniers verkocht worden. Echter valt het me op dat overal best wel vies, stoffig en rommelig is.

Het verkeer in Kathmandu is erg chaotisch en onoverzichtelijk. Alles is stoffig. Je ziet ook veel mensen met stofmaskers op lopen.

Hennah en ik zijn vanuit Bhaktapur met een taxi vertrokken richting Thamel om te ‘shoppen”. Thamel is een wijk met veel winkels en restaurant. Als je shopt moet je behoorlijk afdingen, gewoon onderhandelen over de prijs. Scheelt soms de helft!

Morgen is de afsluiting van de summit.

Julian

Groet Ruben voor me!!!!!

Carol

Okay! okay! Ben blij dat jullie het wel naar je zin hebben ondanks de stof en de massala. En hoe weet ik zeker dat Hennah t naar dr zin heeft....: zodra ze kan afdingen is ze helemaal happy the peppy! :P