luzmila.reismee.nl

Machupicchu

Machupicchu

Vandaag zullen we een van de indrukwekkendste plekken op de aarde bezoeken: Machupicchu.

Dit is denk ik het hoogte punt van een reis door Peru.

We worden al om kwart over 6 opgehaald met de bus en gereden naar het treinstation van Perurail.

Onze Cusco reisbegeleidster zit ook in de bus en zorgt ervoor dat we op tijd aankomen bij het station, al onze instapkaarten in orde zijn en we probleemloos kunnen vertrekken.

In de bus doe ik mijn beklag over onze eerste dag in Cusco, waar we toch eigenlijk ontevreden over zijn. De citytour was te snel na aankomst gepland, bovendien kwam ons vliegtuig erg vertraagd aan, waardoor we die hele tour hebben geskipped. Ze vindt het heel erg en vraagt of we morgenochtend om 6 uur toch nog een uurtje naar Sacsayhuaman willen, want dat is toch wel de moeite waard om te zien. De groep kijkt elkaar aan en begint te lachen, want om nog een keer om 6 uur uit het hotel te gaan is toch wel erg vermoeiend. We bedanken vriendelijk voor het aanbod.

Ze probeert het toch nog goed te maken door voor te stellen dat de bus ons niet bij het station dichtbij Cusco komt halen (Poroy), maar bij de eerdere halte (Ollantaytambo) komt afhalen. De terug reis is nl langer, vanwege een stuk waarbij de trein een paar keer achteruit moet rijden.

We vinden het een goed idee en gaan hiermee akkoord. Later zal blijken dat dit een subliem idee was.

De treinrit naar Machupicchu is een aangename verrassing voor degene die dit nog nooit meegemaakt hebben. De service is zelfs beter dan in business-class vliegtuig.

Je komt de trein niet in zonder paspoort. De seating is met stoelnummer. De stoelen zijn zeer comfortabel. De bediening is klasse.

We vertrekken keurig op tijd. Het eerste trajekt, tot Ollantaytambo, duurt 1,5 uur. Kort na vertrek komen twee keurig geklede steward/stewardessen de tafels dekken (per 4 personen / 2 tegenover elkaar) met prachtige Peruaanse tafellopers. Het servies zit keurig in een servet en wordt op een speciale manier op je tafel gelegd. De stewardess houdt 1 hand op haar rug en met een knijper in de andere hand neemt ze het servies van een dienblad dat door een steward gedragen wordt, en legt het op je tafel. Daarna krijg je je ontbijt keurig een dienblad. Nadat er meer gasten ingestapt zijn in Ollatantambo krijgen die exact dezelfde service en weten de stewardessen precies wie er al zat vanaf Cusco (die krijgt dan geen ontbijt meer). Prachtig hoe ze dat geregeld hebben.

De treinrit op zich is al een hele bezienswaardigheid. De rit voert je langs de Urubamba rivier, de bergen in, richting Machupicchu. De view is prachtig. Je blijft naar buiten kijken en het lijkt allemaal net een natuurfilm. De totale treinreis duurt 3 uren.

Als we in Aquas Calientes aankomen, staat er al iemand op ons te wachten om ons naar de bus te begeleiden. Aquas Calientes ligt aan de voet van Machupicchu en is het laatste punt tot waar de trein komt. Daarna moet je met de bus naar boven. De bussen staan in rijen achter elkaar. Alles verloopt erg vlot en in snel tempo. De organisatie is ook hier op hoog niveau. De buschauffeurs allemaal keurig met overhemd en een das, allemaal identieke bussen die achter elkaar de berg op en af rijden.

Als we boven aankomen, staat onze gids reeds te wachten: Marios.

Marios blijkt een grote fan van de theorie van de deskundigen van National Geography te zijn, als het gaat om de invulling van de geschiedenis van deze verborgen stad. Hij is er overtuigend in zijn verhaal en weet waar hij over praat. Een goede gids.

Het is mijn tweede bezoek aan Machupicchu, maar de aanschouwing van dit wereldwonder is net zo adembenemend als bij het eerste bezoek. Het blijft indrukwekkend. Het is beleving die je zelf moet voelen, zelf moet zien, zelf moet meemaken. Niemand kan je goed uitleggen en laten voelen hoe het eruit ziet en hoe het aanvoelt. Je kan het duizend keren op plaatjes gezien hebben, maar werkelijk daar staan en het met eigen ogen aanschouwen is een uniek gevoel.

De dag gaat te snel voorbij. De verhalen van Marcos, onze gids, zijn interessant en voor je het door hebt is de rondleiding afgelopen. We hebben niet veel tijd om te blijven rondhangen, omdat we nog moeten lunchen beneden, in Aquas Calientes en onze trein op tijd moeten halen. Als je de trein mist, kan je wel met een volgende mee (indien er plaats is), maar moet je wel opnieuw een kaart kopen.

We komen bijna een uur later dan geplanned aan in Ollantaytambo, waar onze buschauffeur al keurig staat te wachten. Blijkt dat er een probleem op het spoor is, vandaar dat we laat zijn en gelukkig dat onze reisleidster van Cusco dit voorstel gedaan heeft, want als we langs het station van Poroy rijden. blijkt dat de trein het komende uur nog niet binnen zal komen.

In Cuzco gaan we nog een laatste keer heerlijk uiteten in Chicha. Dit restaurant is ons aanbevolen door een nicht van Melinda, en het is werkelijk een treat. We hebben allemaal heerlijk gegeten!

Morgenochtend vertrekken we met de bus naar Puno. Een rit van 9 uren, waarbij we 6 uren zullen rijden, maar met sanitaire stops, lunch, sightseeing stops kom je op 9 uren.

Blijf ons volgen!!!

Astrid v.E

zal ik zeker doen,adembenemend........je vertelt, schrijft leuk. Groetjes

Melinda

Ik ben weer veilig en wel thuis en moet alle geweldige indrukken van de afgelopen 2 weken nog verwerken. we hebben een fantastische tijd gehad samen en ik mis jullie, veel plezier en tot woensdag...take care...

Ricardo

Dang wat hebben jullie gegeten in Chicas en ik ben ook reuze benieuwd naar het ontbijt in de trein.
Verder is het mij duidelijk dat wil ik weten (en dat wil ik nu zeker) wat dat wereldwonder dat Machupicchu heet inhoudt, dan moet ik deze reis ook maken.
Kortom, eerst Machupicchu zien en dan nog niet sterven!

ruth

ben zondagavond in de stromende regen met bliksemschichten geland op Zanderij.. dit was waarschijnlijk bedoeld als afsluiting van de andere wonderen der natuur welke we in Peru hebben gezien.
Mijn benen zijn nu uitgerust van het beklimmen van de vele "stairs"
Allemaal bedankt voor de fijne tijd samen....

Heidy

Nou Luz, alle herinneringen aan de reis naar Machupicchu komen weer boven. Inderdaad zoals Olly schrijft, down memory lane. Als je over 10 jaar weer een reis naar Peru organiseert ga ik mee. Errrrg leuk.

Sharlene

Ok Luz, wanneer gaan we naar Machupicchu???