luzmila.reismee.nl

Paracas - Islas Ballestas

Paracas - Islas Ballestas

Na een volle dag Nazca rijden we 4 uren lang naar Paracas.

Ons hotel is prachtig. We besluiten in het hotel te eten, in hun Italiaans Restaurant.

Maar niet voordat ik ruzie heb gemaakt over onze kamers. We hebben voor de hele reis gereserveerd: 2 doubles (2 aparte bedden) en 1 matrimonial (1 groot bed voor een koppel). Krijgen we nu net in dit prachtig hotel 3 matrimoniales. Ik ben dus uitgebreid ruzie hierover gaan maken, maar het hotel had een 100% bezetting, dus konden we niet geaccomodeerd worden. Maar het gevecht was niet voor niets geweest. Tijdens ons diner kregen we van het management een fles heerlijke wijn aangeboden, on the house, vanwege het ongerief J).

Het eten was heerlijk! We hebben lang moeten wachten (wachttijd van ongeveer een uur), maar het was absoluut de moeite waard.

Ons hotel heeft een eigen steiger en boten vanwaaruit we vertrekken naar de Islas Ballestas.

Wat een prachtig stuk natuur is dit. Wat een fauna: zeehonden, pelikanen, pinquins, een grote verscheidenheid aan vogels. Het is erg beschermd gebied. Niemand mag op de eilanden. Er zijn 2 of 3 personen die daar blijven voor onderhoud. En terecht, dit is een stuk natuur wat zeker behouden moet worden en dat kan je alleen doen door het heel goed te beschermen.

We hebben ondertussen door dat de Peruanen weten wat ze hebben en er ook heel goed mee omgaan. Toerisme is op een erg hoog niveau. Alles hebben ze goed onder controle, de mensen zijn erg goed opgeleid en hun gevoel voor service en de toerist is amazing. Je wordt als een echte gast behandeld, en altijd even vriendelijk. Ze kennen de waarde van produkt. Elke trip is goed verzorgd, elke gids is goed geinformeerd, overal zijn er toeristvriendelijke zaken zoals schonen toiletten, iedereen is keurig gekleed, van buschauffeur tot restaurant bediende.

‘s Middags rijden we terug naar Lima. We komen aan in 'ons' hotel in Lima, waar we nu met handjes schudden worden ontvangen, want ondertussen zijn we bekende gasten van Sol de Oro.

Na kleren naar de wasserij gebracht te hebben en nog even naar de Inca Market en Kennedy Park gewandeld te hebben was het weer tijd voor een goed diner.

Op aanbevelen van het reisburo reserveren we in restaurant Cala. Een restaurant met view op de zee.

Eerst werden aan een tafel op de tocht gezet, hier gingen we natuurlijk niet mee akkoord en wilden ergens anders gaan zitten. Geen probleem, we kregen een andere tafel. Het restaurant was inderdaad druk bezocht, wat meestal getuigd van goed eten.

We hebben ook heel lekker gegeten. Maar toen de rekening kwam, en we een bepaald bedrag niet konden plaatsen begon de hilariteit. Bleek dat we een bedrag moesten betalen voor het bestek.

We kregen de slappe lach, want wat als je geen bestek wilde gebruiken, moet je dan ook betalen? We vroegen de ober, aangezien we geen voorgerechten hadden genomen en niet al ons bestek hadden gebruikt, of we een korting op die prijs konden krijgen. De ober bleef ten alle tijden heel beleefd.

Bij de uitgang kon je een klein dessertje op een lepel nuttigen, on the house. Maarten vond dat we ze moesten afstraffen, dus heeft daar gestaan en een hoeveelheid lepeltjes achterover geslagen.

Wat hebben we gelachen.

Morgen vliegen we naar Cuzco.

Blijf ons volgen!!!

Berta

He,he. En Peru te ponen cubierto en la cuenta pero no se refieren al cubierto sino servicio. Es un gedoogde manier de cobrar algo mas!!