luzmila.reismee.nl

Cuzco

Cuzco - 2 dagen

We worden keurig op tijd gehaald om naar de airport te rijden: 8 uur.

Ons vliegtuig moet om 10:45 vertrekken, zodat we tegen 11:50 zouden moeten aankomen in Cuzco.

Volgens het programma hebben we 1,5 uur om dan bij te komen en dan te starten met een stadstour.

Helaas vertrok onze Peruvian Airlines vliegtuig pas om 12 uur Lima. Een lastige vertraging.

Als we om kwart over 1 uit de airport komen staat een nerveuze Maria del Carmen op ons te wachten, want we de city tour is al gestart zonder ons. Haar voorstel: snel de koffers in het hotel afzetten en de tour oppikken waar ze op dat moment zijn.

Zo gezegd, zo gedaan.

Ik had beter moeten weten. Als je in Cuzco aankomt, heb je nl tijd nodig om bij te komen vanwege het hoogte verschil. Cuzco ligt op een hoogte van 3.400 meter boven zeespiegel. Als je van lage landen komt, heb je tijd nodig om te acclimatiseren en een beetje te wennen.

Na anderhalf uur besloten we de groep te verlaten en naar het hotel terug te lopen.

Ik was gelukkkig de enige die zo ziek is geworden. Ik heb vanaf 3 uur ‘s middags tot de volgende dag in bed gelegen, met diaree en braken. Geen lolletje, maar ik was wel blij dat het mij is overkomen en niet de anderen van de groep.

Maandag hebben we een volle dag in en rond Cuzco. Met als hoogtepunt de ruines bij Ollantantambo.

Het weer is lekker, niet zo koud als we hadden gedacht. Ps, die temperaturen die je op internet krijgt kloppen van geen kanten!!

Al vanaf de start van deze dag stressed onze gids ons, dat we om kwart voor 6 op een bepaald punt moeten zijn, zodat we de prachtigste sunset ooit kunnen zien. We moeten dus van elke plek op tijd vertrekken, zodat we de sunset niet mogen missen!

Daar gaan we dan, na de ruines van Ollantantambo, richting sunset.

We rijden, we rijden, we klimmen, we klimmen, er komt geen einde aan die weg, maar dat is niet het ergste: het wordt steeds donkerder! Dus welke sunset wil die gids ons laten zien? Plots heeft hij het niet meer over die sunset maar over een prachtige sterrenhemel.......... tja, toen begrepen we het al, we waren veel te laat voor die geweldige sunset. En de gids heeft er geen woord meer over gerept. We hebben echt gelachen.

Helemaal ergens boven aangekomen, stoppen we nog even bij een dorpje, waar we door een 14 jarig meisje uitleg krijgen over wol, de kleuren van wol, en wat ze allemaal met wol doen. Ze geeft haar uitleg in het engels en heeft behoorlijk wat humor. Bijvoorbeeld: ze laat een bot zien waarmee ze weven en vraagt of we weten waarvan het afkomstig is. Iedereen begint te raden en dan zegt ze met haar Peruaans accent in het Engels: from a tourist that didn't buy anything.

Of aan het einde van haar verhaal zegt ze: oke, shop till you drop.

Ik mocht haar van alle kanten fotograferen, want dat is hier in Peru wel moeilijk geworden, zodra je een foto wil maken moet je ervoor betalen.

Na een hele dag getoured te hebben is iedereen te moe om nog naar een leuk restaurant te gaan. We hebben een lijstje met goede restaurants opgekregen, maar niemand heeft echt honger en energie.

Cuzco is een mooie, levendige stad. Het is altijd gezellig bij de Plaza de Armas met haar fontein en de mooi verlichte Kathedraal. Een bruizende stad, waar je eigenlijk langer zou moeten blijven om gewoon gezellig rond te wandelen en te genieten van de goede restaurants en de gezelligheid.

Morgen het hoogtepunt van de reis: Machupicchu.

Blijf ons volgen!!!

Heidy

Hee Luz, hebben de hoogtetabletten toch niet geholpen.
Klink spannend allemaal. Wat mooi is het eiland Ballestas.
Ben benieuwd naar de ervaringen op Machu Picchu. Toch het hoogtepunt van deze reis denk ik.
Gr

Ricardo Meyer

Geweldig hoor Luzmila. We reizen gewoon met jullie mee. Wel klote dat je ziek werd. Weer helemaal beter?!
en ja, ik ben idd de dyuka die dat v/h bot eerst in je reisverslag had moeten lezen. Enjoy the rest of your stay. Ik blijf jullie volgen.

Maureene

Het blijft indrukwekkend! Ik blijf jullie volgen!

Diana H.

Blij dat je weer opgeknapt bent en volop kan genieten. wij genieten van je verslagen.

Groetjes